lørdag 7. januar 2012

Klikkertrening...

Så har jeg startet opp med utprøving av klikkertrening! Utrolig hva et klikk og en gulrotbit motiverer de til å vise hva de kan!
Sirkeline
Har plassert godteplassen til foran bogen, slik at hun nå skjønner hvor godbiten blir gitt. Dette for å lære henne å ikke tigge, men vite akkurat HVOR godbiten fås. Hun rygger nå vekk ifra meg på pekefingerkommando og står i ro og venter til jeg kommer og gir henne gulroten. Det endte med til slutt at hun fortsatte å rygge selv bare for å få belønningen sin:) Stopper med en gang hun hører klikket og venter. Gjør også dette når vi går ved siden av hverandre og jeg så vidt tar i leietauet. Flinke Frøkna! Har ved dette også blitt flinkere til å snu seg mot meg når jeg longerer og ber henne stoppe - vender seg mot meg med en gang og står og venter. Tempo og temperament på Frøkna, så morsomt å jobbe med henne!!!
Armani
Er blitt veldig flink til å stå bare i ro og kikke rett frem og vente og ikke mase! Godteplassen også foran bogen til han, noe han synes er litt vanskelig da han er stivere. Men vil tro dette hjelper han til å strekke mer på hals/nakke også. Jobbet også med rygging på han, men det går senere, - men det går! Så her må vi jobbe mer med raskere reaksjon:) Står fint og venter han også, og reagerer så tydelig på klikket. Hmmm!! Godsaker i vente! Blitt mye flinkere til å vende seg mot meg og stoppe i longen når jeg ber han om det. Flinke Gubben!!! Er en utfordring å få han til å slutte å være så "ordentlig", og heller bli mer leken og rampete;o) Men det vil nok komme!

Ingen kommentarer: