søndag 19. september 2010

Vi finner venstresiden...

Så kom vi til søndagens økt med Thomas!! Ble alene på denne timen også, og dermed full fokus på meg i 60 min... Det er jobbigt, det!!
Starta med ruterbane og mindre firkantspor innenfor med flytting av framparten i hjørnene, litt høyrestilt. Måtte ikke mase så mye idag, så øvelsen var forstått. Utrolig jobbigt å skulle flytte bare framparten for høyresjenkelen. Brukte kun glidetøylen på høyre side idag. Viktig at jeg passer på å gi godt etter på høyre tøyle/løsne etter hver vending! OG venstre albue inntil kroppen!!! Der tror jeg nok at mye av feilen min ligger i å ikke ha bygd han opp nok på venstre side. Jeg slipper venstretøylen fram der jeg egentlig skulle ha holdt den i ro og bedt han om å møte. Dermed har jeg latt han få lov til å slippe å jobbe med venstre bak... Vi har nok vår svakeste side begge to på venstre... Så det ble virkelig mental trening for min del - huske på venstresiden min OG gi etter på bare høyre tøyle - ofte. Jobbet videre med svak høyrestilning og rak hest på volte. Tungt!!! Utvidet denne til å ta 20 m volte, på den åpne delen ri rett frem og inn i en ny 10 m volte til høyre (8-tall) og så tilbake til 20 m volta. Viktig at mellom voltene skulle jeg ri rett frem (hvis ikke bare lot jeg han gå i en enkel sjenkelvikning og det ble det ingen jobbing på venstre side av...). Gjorde det samme på andre hånden, bare at da skulle han være stilt utover i den lille volta. Da ble det viktig å passe albuen min, flytte for høyre sjenkel OG gi masse etter på høyre tøyle. Det funket!!! For etterhvert la han seg ned i venstre tøyle og gikk SUPERT!!! Dette var bare helt herlig!! Han ble svett, jeg ble svett, han ble sliten, jeg ble sliten, ... men du og du hvor gøy!!
På slutten jobbet vi med galoppfatninger på storvolta. Her og måtte jeg jobbe med å "låse" venstre albue og gi masse etter på høyre tøyle. I venstregalopp høyrestilt på den åpne delen. Puh!! For å jobbe med rolige overganger, - passe bøyning og taktfast trav, fatte galopp/bare rulle over (ikke lett med en som heller vil kaste seg inn i galoppen fordi det er tungt...), 4 steg galopp, ned i trav, 4 steg trav, og ny galoppfatning, osv osv. Jobbet også med å fatte galopp fra skritt for å ha han samlet/høyrestilt/rett i kroppen (det vil si få inn venstresiden på sporet...når vi red på venstre hånd...og få bogen til venstre... - rak...). Jada, ble virkelig ei arbeidsøkt. Men så flott han ble!! Lå godt ned i begge hendene etterhvert!! Thomas mente at han for første gang virkelig gikk i ettergift/samling som han skal. HERLIG!! Det har skjedd masse positivt siden i vinter, og vi er virkelig på rett veg!! Hadde nok kommet fortere dit med enda mer intensiv trening + fått Armani ridd av noen som kan mer, men hele morroa er jo å få det til selv, sjøl om det tar litt lengre tid:o) Tror jeg må jobbe mer med meg selv... Er vel det jeg sitter igjen med etter helgas økter. Det går!!

Ingen kommentarer: