torsdag 21. oktober 2010

Oktober og ny Thomastrening!

Så kom høstferien og Thomastrening! Har gledet meg til denne treninga også, og særlig siden jeg synes vi har hatt så fin en framgang med balansering og galoppfatning/arbeidet. Morro å kunne dra på trening og kjenne på at en har gjort en jobb siden sist som har virket!
Begge dagene har gått til å jobbe med form og fremadbydning, hvor det å samle bakbena under har vært det viktigste! Vi har jobbet med 10-metersvolter i skritt og trav, hvor samlinga/takt/balanse har vært viktig. Å ramme inn med hjelperne og være kjapp på signalene, og forlange reaksjon med en gang. Utvide denne øvelsen til å ri en 10meter rolig (arbeidstrav), så øke tempo m/samling i lettriding på storvolte, tilbake til 10meter, osv.
Å ri inn (skritt først, så trav) fra A/C og rett inn i sjenkelvikning til "X" hvor sjenkelvikningen skal gå direkte over til galopp fram mot kortsiden, ta ned til skritt/trav og gjøre øvelsen på nytt, var skjerpende!! Thomas mente at jeg nå skulle klare å fatte galopp fra setet på han. Ligger vel en del i hodet mitt....
Jobbet også med galoppfatninger, hvor vi skulle bruke hele banen og storvolter. Også en storvolte rettstilt, neste utoverstilt, osv.
Nok en gang beskjed om å fortsette slik jeg har gjort, men bli flinkere til å kreve mer av han. Jeg blir for snill...
Men vi fikk ros for galoppfatningene og overgangene, det har virket det vi har jobbet med!
Siden ene framskoa løsnet på mandag, dro jeg like så godt av den venstre på tirsdagen. Spent på hvordan det skulle gå, - men ingen grunn til bekymring!! Han gikk supert uten framsko. Så nå blir også bakskoene dradd av og Gubben satt helt barbent. Nå er jeg rimelig lei av sko som blir dradd av i eininga, så nå tar vi en pause fra det. Kanskje har han sagt i to år nå at han ikke vil ha sko på?? Var ihvertfall ikke antydning til sårbeinthet (noe han forsåvidt aldri har vært...)! Herlig!! (Må også kommentere at Siw ikke har sett så flotte, konkave høver på en skodd hest..., så da så:o))

Ingen kommentarer: