onsdag 27. oktober 2010

Hovtrim

Da har vi hatt besøk av barfottrimmer Jon Leira igjen. Så nå har Armani fått sin aller første barfottrim i rekken av mange, mange fler! Siden jeg var en smule sent ute til avtalt tid, var Siw så snill og tok inn Gubben. Da beitet er en smule vått og området rundt forhekken rimelig gjørmete, var ikke føttene av de helt rene. Så Siw ordnet opp med spyling. Gikk rett inn og ble spylt stående løs, alt helt ok for han! Snakk om å overraske!! For det hadde nå ikke jeg trodd! (Eller kanskje det er jeg som ikke gjør ting på den riktige måten for han...., eller så har det hjulpet med spyletreninga vi har gjort den siste uka...) De var godt i gang med trimminga da jeg omsider kom meg på stallen, og Armani stod nå løs på stallgangen og ble ordna. Såå snill en hest da!! :o))
Jon var imponert over høvene hans. Han hadde aldri sett så flotte høver på en skodd hest før! Han har faktisk bedre høver mtp form og konkavitet enn de som har gått barfot lenge. God hardhet på såle og flott stråle, furer, baller mm. Nesten som om han skulle ha gått barfot lenge! Ble pussa ned og jevna ut. Etterhvert vil sømhullene vokse ut og nye hovvegg bli tykkere og hardere. Han syntes dette så veldig bra ut! Armani fikk seg helt nye boots til framhøvene, med brodder for å være skodd for vinterturer på glatta. Så får vi se om vi muligens etterhvert må investere i boots for bakhøvene.
Sirkeline var også flink denne gangenen. Hun sliter mer på innsiden fram, slik at det måtte justeres. Hun har pga av dette tendensen til å flyte litt ut på utsiden og at det da må justeres under hoven på ytre hjørne + korrigeres på utvendig hovvegg der hun flyter ut. Dette for å korrigere til å få lik belastning på framhøvene. Bakhøvene var ikke så mye å justere på. Hun har hard og fin kråke/stråle. Jeg synes hun ikke ser like flat ut i sålen som i fjor, at det er en passe konkavitet under hoven. Skulle ønske at den var mer lik Armani sin, men tror nok ikke det kommer til å skje. Erfaringen med hun som barfot, har jo vist meg at hennes høver er mer flate under, og at det er slik hun bare er. Framhøvene må følges med/opp, slik at hun ikke får anledning til å slite de for skjeve for mye. Jeg skulle bare raspe av ytterhjørnene under når de evt måtte bli for lange.
Ellers skulle jeg ikke gjøre for mye selv fram til han kommer igjen om ca 4-5 ukers tid. Jeg synes det er veldig ok å ha han til å komme litt tett i starten, slik at jeg lærer meg hvordan jeg etterhvert kan korrigere ting selv mellom hver barfottrim.
Synes (eller tror..) at Armani trives med å gå uten sko!! Han har vært fresh og våken siden jeg tok av han skoene, langer ut når vi er ute og går. Ser overhodet ikke ut til å gjøre noe utav det at skoene ikke er der. SUPERT!!!

Ingen kommentarer: