tirsdag 5. oktober 2010

Besøk av equiterapeut

I kveld har jeg hatt besøk av equiterapeut Marit Sæther. Etter det hun fant, burde jeg vel egentlig ha gjort det for lenge siden... Armani hadde låsninger i bekken, og noen halsvirvler stod skjevt. I tillegg hadde han stramme muskler på ryggen. Så det jeg har slitt med det siste året, kan nok til dels komme av det hun fant i kveld. Han var låst på venstre side i bekkenet, og dermed har han ikke klart å sette inn under seg venstre bakfot. Jeg har jo slitt med venstregaloppen og sideførende bevegelser fra venstre, - ikke rart... Og det at han ikke har klart å slippe høyre side av halsen er jo heller ikke så rart, så stiv som han har vært. Ting har blitt bedre i løpet av sommeren, ja, men for å komme videre måtte nok dette til! Jeg gremmes og skjemmes!
Fikk satt på plass det som stod skjevt, så nå blir det å massere, stretche, bruke arnika, osv osv. Nå er mye opp til meg for at dette skal løse seg! Stretche bakføttene (løfte ut og opp høyt), stretche hals (få han til å løfte hodet og bøye halsen bak mot ryggen, og bøye seg mot bogen og mellom føttene, - utrolig hva de riktige godsakene kan få en hest til å gjøre:)), massere ryggen hans/salpartiet før riding, smøre inn ryggen/hoftene med arnika etter riding, få han til å løfte/senke ryggen etter riding. Skal løfte salen litt i forkant, og gi han plass ved å legge den liiiitt lengre bak.
Han er fin i nakken og bogen. Så jobbinga framover blir å styrke bakparten ved hjelp av klatring i bakker og galopparbeid. Det skal vi klare.
Ny behandling om to uker.
Så allerede i kveld at etter behandlinga så var han mykere. Bekkenet ble også bedre!! Så dette har jeg tro på!!

Ingen kommentarer: